Aktualności/nubo

Jak zapobiegać rywalizacji między rodzeństwem

Każdy rodzic chciałby, aby jego dzieci nie tylko dzieliły ze sobą czas i przestrzeń ale też zostały prawdziwymi przyjaciółmi. Żeby dom był wypełniony szumem chichotów i zabawy, a nie kłótni i łez. 

Jak więc zapobiec rywalizacji między rodzeństwem?
Poprzez tworzenie pozytywnych relacji!

Jak tworzyć pozytywne relacje?
Poprzez wprowadzenie i pielęgnację wspólnych rytuałów!

1Wspólne zabawy – mają rozwijać między dziećmi współpracę, a nie rywalizację. Na przykład:

⁃ daj dzieciom ogromną kartkę papieru, na której będą mogły wspólnie coś narysować;

⁃ poproś, aby razem napisały list do babci, dziadka, cioci, czy znajomych;

⁃ zorganizuj „polowanie na śmieci”, w którym dzieci pomagają sobie nawzajem sprzątać;

⁃ zorganizuj sprzątanie w stylu Mess Monster – śpiewając lub odtwarzając piosenkę „Mess Monster” (znajdziesz ją w drugiej części śpiewnika pomelody po angielsku) dzieci wyobrażają sobie, że pudło dla zabawek jest potworem, którego trzeba nakarmić, a jedzeniem dla niego są porozrzucane zabawki, ubranka, itp. Ważne jest to, aby zwrócić uwagę na sposób motywowania dzieci i nie rzucać rywalizujących komunikatów typu: kto więcej, kto szybciej, kto lepiej, tylko zachęcać dzieci uśmiechem i zachwytem.

2Wspólne muzykowanie – idealnie rozwija poczucie pracy w zespole. Gry muzyczne są nierywalizujące, każde dziecko robi to, co chce, ale jednocześnie robią to razem. Nie ma tu żadnych reguł i elementów konfliktogennych:

⁃ wspólne śpiewanie piosenek i rymowanek;

⁃ odtwarzanie wzorów rytmicznych i tonalnych (ktoś proponuję wzór, ktoś powtarza – przykład jak to zrobić znajdziecie w angielskich albumach pomelody, patrzcie Tonal/Rhythm Patterns);

⁃ gry typu „pytanie-odpowiedź” – jedna osoba zaczyna śpiewać frazę piosenki, druga osoba kontynuuje;

⁃ swobodne tańczenie do muzyki i swobodny jam session (granie na instrumentach, garnkach, sztućcach itp.) – niech każdy bawi się jak chce – takie aktywności produkują hormon oksytocynę, poczucie szczęścia i zadowolenia.

3Wspólne czytanie i opowiadanie bajek i opowieści – uczymy się wspólnie słuchać i doceniać pomysły innych: 

⁃ wybierz do posłuchania/przeczytania opowieść, gdzie istnieje pewien konflikt, który następnie zostaje rozwiązany. Na przykład w art-booku „Instrumenty orkiestrowe opowiadają bajki” część 2 – znajdziesz historyjkę „O tworzeniu” – jest tam motywy kłótni między braćmi, który zostaje rozwiązany w pewien magiczny sposób ? Dzieci, porzez poznanie rożnych motywów bohaterów, starają się przyjąć obydwie strony konfliktu.

⁃ weź art-book „Instrumenty orkiestrowe odpowiadają bajki” część 1 – jest to książka wypełniona kolażami, które idealnie nadają się na tworzenie opowieści. Poproś dzieci, żeby wspólnie opowiedzieli mamie bajkę – mogą przerobić to, co już kojarzą, opowiedzieć dokładnie tak samo lub wymyślić coś zupełnie nowego, ważne by wszyscy pomagali sobie i dorzucali swoje sugestie, staraj się by wszystkie pomysły były docenione, a zarazem ucz dzieci wysłuchać innego nie przerywając jego myśli.

Pamiętajcie, że rodzeństwo, które całe dzieciństwo walczyło ze sobą, a ich relacje były ignorowane przez rodziców, częściej pozostają w oziębłych stosunkach w dorosłym życiu. Także, warto zadbać o ich relacje od samego początku ❤️

Źródło: https://pomelody.com/blog